Noren

  • Julkaisut
  • Yhteystiedot
  • ENG
14.3.2025 Case

Case Snellman: Miten lihatalo voi voittaa nykyaikaisessa ruokakulttuurissa, jossa kuluttajat kaipaavat kestävyyttä?

Rajusti muuttuvassa toimintaympäristössä Snellmanin Lihanjalostus tunnisti tarpeen arvioida tehtäväänsä tässä ajassa, ja perustaa strategiset valintansa aiempaa vahvemmin syvään ymmärrykseen kuluttajien muuttuvista arvostuksista. Kunnianhimoisena tavoitteena oli edelläkävijän asema ja kannattava kasvu markkinassa. Snellman on 70 vuotisen historiansa aikana panostanut laatuun, vahvoihin brändeihin ja tuotantoketjun kestävyyteen. Projektin myötä organisaatio otti merkittävän harppauksen kuluttajalähtöiseen ajatteluun ottamalla strategiaprosessin lähtökohdaksi kuluttajien […]

Lue koko juttu
1.11.2024 Case

Beelyn Wilhelmiina Tevio istui asiakkaidensa autojen kyytiin: ”Kasvua ei voi tavoitella ilman syvällistä asiakasymmärrystä”

Auto ei ole vain auto, vaan väline hyvän elämän elämiseen ja rauhaan hektisyyden keskellä. Muun muassa tällaista asiakasymmärrystä Beely on saanut yhteistyössä Norenin kanssa, ja implementoi nyt kaikkeen toimintaansa. Mitä autoilu tai auton omistaminen suomalaisille merkitsevät, ja millaiset ilmiöt tähän vaikuttavat? Muun muassa näitä asioita kasvuyritys Beelyn täytyy ymmärtää, kun se haluaa mullistaa autoilun käyttötottumuksia […]

Lue koko juttu
20.9.2023 Essee

Minkälaiset brändit voittavat, kun Z-sukupolvi mullistaa markkinointiviestinnän logiikan?

Minkälaiset brändit voittavat, kun Z-sukupolvi mullistaa markkinointiviestinnän logiikan? Z-sukupolvesta löytyy tuhansia analyysejä, mutta ne usein typistävät nuorten maailman tilastollisiksi käppyröiksi. Ne eivät valota sitä syvempää kontekstia, joka auttaisi meitä ymmärtämään miksi nuoret käyttäytyvät niin kuin käyttäytyvät. Tämä raportti avaa nuorista jotain täysin uutta, koska tällaisia brändikysymyksiä ei ole koskaan aiemmin ratkottu virtuaalietnografian keinoin. Opimme, että […]

Lue koko juttu
19.4.2023 Kirja

Miten strategiaa tulisi tehdä avoimuuden aikakaudella?

Norenin konsulttien Mikko Leskelän ja Jaakko Luomarannan kirja Avoin strategia / Suljettu Strategia (Alma Talent 4/2023) on ensimmäinen suomenkielinen yleisesitys avoimesta strategiasta. Avoimella strategialla tarkoitetaan strategiatyötä, joka osallistaa organisaation johdon lisäksi muita sidosryhmiä, tai strategiaa, joka on läpinäkyvä sisäisille ja ulkoisille sidosryhmille. Kirja on myös kertomus strategian avaamien vaikeudesta ja siihen liittyvistä dilemmoista. Strateginen päätöksenteko […]

Lue koko juttu
22.2.2023 Blogi

Puheenvuoro: Miksi määrällinen tutkimus voi johtaa harhaan?

Määrällisillä menetelmillä on merkittävä asema liiketoiminnan kehittämisessä, mutta usein tottumus yksinkertaistaa maailmaa voi kätkeä alleen arvokkaita perusteluja tuloksille tai jopa viedä harhaan. Määrällisellä lähestymistavalla on maine objektiivisena ja kiistattomia tuloksia synnyttävänä työkaluna, koska sen avulla voidaan summata isoja määriä dataa yksinkertaisiksi, mutta tarkoiksi mittasuhteiksi tai ennustemalleiksi. Väitän, että laadullisella tutkimuksella voi kuitenkin päästä käsiksi haasteiden […]

Lue koko juttu
16.12.2022 Case

Case Lapuan Kankurit: Muuttuneessa suhteessa kotiin ja kuluttamiseen korostetaan tavaran kertomaa tarinaa ja eletyn elämän kerroksia

Koronapandemian aikaan toteutettu kuluttajaetnografia osoitti, että suomalaisten suhde kotiin ja sen estetiikkaan on muutoksessa. Muuttuneen arjen ja globaalien kriisien myötä suhdetta tavaraan neuvotellaan uudestaan ja ostamiselle on syntymässä uudenlaiset rajat, joiden läpi pääsee vain merkityksellistä, henkilökohtaista tarinaa kantavat asiat. Pitkään hallinneet valkoiset kodit ovat antaneet tilaa elämän jäljille ja kerroksellisuudelle. Noren toteutti Lapuan Kankureiden kanssa […]

Lue koko juttu
18.10.2022 Essee

Miksi omavaraisuus on ollut ihanteena kasvussa jo pitkään ja mitä siitä saattaa seurata

Tilaa ilmoitukset Norenin julkaisuista sähköpostiisi Lauantaiaamuna puhelimeni piippaa. Siskoni on jakanut Messengerissä nauru- ja itkuhymiöin varustetun valokuvan ystävien parissa vietetyn viini-illan lopputulemasta: kirjoitusvirheitä sisältävän listauksen hoidettavista asioista aina lasten passien uusimisesta joditablettien ostamiseen ja lopulta ’pakolaikun’ pakkaamiseen. Vitsin alla näyttää itävän aito ahdistuksen siemen, joten kyselen asiasta toiselta siskoltani. Tämä puolestaan myöntää perustaneensa kevään aikana […]

Lue koko juttu
23.5.2022 Case

Case LVM: Arkiset kokemusmaailmat murtavat myyttiä suomalaisen yhtenäiskulttuurin ajasta

Lataa loppuraportin tiivistelmä PDF-muodossa Tilaa ilmoitukset Norenin julkaisuista sähköpostiisi Suomalaisten arkisia kokemuksia ja tulevaisuudenkuvia tutkittaessa esiin piirtyy monen suunnan Suomi, jossa arkiset kokemusmaailmat murtavat myyttiä suomalaisen yhtenäiskulttuurin ajasta. Kevään 2022 aikana toteutetun tutkimusprojektin mukaan suomalaisten käsitysmaailmat ovat hyvin monimuotoisia ja toisistaan poikkeavia. Tämä kokemusten eriytyminen aiheuttaa huolta, ja suurin osa suomalaisista toivoo yhteistä ja jaettua […]

Lue koko juttu

© Noren Oy 2025
Tietosuojaseloste ›

Mikonkatu 13 A
4. kerros
00100 Helsinki