Lakipalveluiden markkina on murroksessa, minkä vuoksi Fondia halusi ymmärtää sitä, miten asiakkaiden odotukset ja palvelujen käyttö ovat muuttumassa ja miten Fondian tulisi muutokseen reagoida. Fondian johto oli tunnistanut tarpeen vahvistaa yrityksen omaa identiteettiä ja erottuvuutta markkinalla, ja siten parantaa yrityksen kasvua ja kannattavuutta.
Vastatakseen koko yritystä haastaviin kysymyksiin Fondia päätti toteuttaa strategiatyön Norenin avoimen / suljetun strategian periaatteilla. Prosessin osallistujat koottiin organisaation omista asiantuntijoista, ja he toimivat strategiatyössä hallituksen ja johtoryhmän rinnalla. Asiakkaiden ääni saatiin mukaan työhön laadullisin haastatteluin, joissa haettiin heidän tarpeitaan ja odotuksiaan Fondiaa ja sen tarjoamia palveluita kohtaan. Lisäksi haastatteluissa keskusteltiin pohjoismaisten yritysten nousevista juridisista haasteista ja kysymyksistä.
Lakipalveluntarjoaja Fondia on alusta saakka ollut lakimarkkinan disruptoija, jonka Legal Department as a Service -palvelu haastaa ja laajentaa perinteisten palveluntarjoajien markkinaa sekä Suomessa, Ruotsissa että Baltiassa.
Projekti auttoi Fondian johtoa kirkastamaan strategian painopisteet ja sen vaatimat palvelukehityksen, organisaation ja johtamisen muutostarpeet. Fondia ymmärtää nyt entistä paremmin, missä sen fokus on, mikä erottaa sen kilpailijoista, mikä sen palveluissa ja juristien asiantuntemuksessa on erityistä, ja mistä sen kilpailukyky muodostuu generatiivisen AI:n aikakaudella.
“Asiakaslähtöiseen avoimen strategian projektiin lähteminen oli vuoden 2024 paras päätös!”
–Timo Lappi, hallituksen pj.
Projektilla tavoiteltiin
- Syvällistä katsausta toimintaympäristön muutoksiin ja niiden vaikutusta Fondiaan
- Position selkeyttämistä suhteessa asiakkaiden ja fondialaisten tarpeisiin
- Tarjooman ja uusien liiketoimintamahdollisuuksien kirkastamista muuttuneessa toimintaympäristössä
- Ylätason tiekarttaa, joka kuvaa tarvittavat muutoshankkeet strategiakauden aikana.
Lähestymistapamme perustui laajalla joukolla tehtyyn tulkintaan uudesta asiakas- ja työntekijätutkimuksesta avoimen strategiaprosessin mukaisesti. Strategiaprosessiin osallistui Fondian johtoryhmän ja hallituksen lisäksi noin 40:n henkilön tiimi, joka toi näkemystään prosessin tueksi, analysoi yhdessä johdon kanssa asiakastutkimuksen aineistoa, ja päivitti Fondian purpose-lauseen. Työ eteni johdonmukaisesti hypoteesien ja kysymysten määrittämisestä osallistavaan analyysiin, johdon päätöksentekoon sekä toteutuksen suunnitteluun.
Lopputuotokset
- Keskeiset strategian valinnat
- Fondian uusi visio ja purpose tukemaan yrityksen päivitettyä tarinaa
- Päivitetty näkemys liiketoiminnan kehitysmahdollisuuksista ja -tarpeista
- Päivitetty näkemys lakimarkkinan muutoksista, asiakkaiden tarpeista ja toisaalta fondialaisten odotuksista työlle ja Fondialle
- Näkemys organisaation ja johtamisen kehittämistarpeista, jotka vastaavat uuteen strategiaan
Haluatko kuulla lisää? Ota yhteyttä Jaakko Luomarantaan jaakko.luomaranta@noren.fi