Rajusti muuttuvassa toimintaympäristössä Snellmanin Lihanjalostus tunnisti tarpeen arvioida tehtäväänsä tässä ajassa, ja perustaa strategiset valintansa aiempaa vahvemmin syvään ymmärrykseen kuluttajien muuttuvista arvostuksista. Kunnianhimoisena tavoitteena oli edelläkävijän asema ja kannattava kasvu markkinassa.

Snellman on 70 vuotisen historiansa aikana panostanut laatuun, vahvoihin brändeihin ja tuotantoketjun kestävyyteen.

Projektin myötä organisaatio otti merkittävän harppauksen kuluttajalähtöiseen ajatteluun ottamalla strategiaprosessin lähtökohdaksi kuluttajien maailman muutoksen. Osallistavan prosessin myötä muodostunut yhteinen ymmärrys kuluttajista mahdollistikin rohkeiden valintojen tekemisen.

 

“Olemme tehneet jotain ainutlaatuista: meillä on nyt kuluttajalähtöinen kieli ja toimintamalli strategiasta koko tuotantoketjuun asti.”

– Juuso Reinikainen,
Chief Marketing Officer

 

Projektilla tavoiteltiin

  • Kuluttajalähtöisen ajattelun ja kielen kasvattamista organisaatiossa
  • Liiketoimintayksikön toimintaa konkreettisesti ohjaavia suuntaviivoja ja ymmärrystä siitä, mihin kannattaa fokusoida
  • Kuluttajaymmärrykseen pohjaavia teräviä strategisia valintoja, joilla edelläkävijäpositio markkinassa varmistetaan myös tulevaisuudessa.

 

Lähestymistapamme perustui uuden datan tulkintaan laajalla joukolla tarkoituksenmukaisesti avatun strategiaprosessin mukaisesti (avoin/suljettu strategia).

  • Vaihe 1: määriteltiin strategiatyön tavoitteet, sekä keskeisimmät strategiset kysymykset ja hypoteesit
  • Vaihe 2: kerättiin uutta dataa, jonka avulla kysymyksiin voitaisiin vastata
    • Laadullinen kuluttajatutkimus etnografiaa hyödyntäen
    • Markkinan benchmark-analyysi semiotiikkaa hyödyntäen
  • Vaihe 3: data purettiin ja analysoitiin laajalla avainhenkilöiden joukolla
  • Vaihe 4: analyysin pohjalta relevantteja strategisia vaihtoehtoja jalostettiin pienemmällä ydinryhmällä ja arvioitiin johtoryhmän kesken.

 

Lähestymistapa varmisti oletuksista vapaan yhteisen ajattelun ja vahvan sitoutumisen sen myötä syntyneeseen strategiaan.

 

Projektin tuloksena syntyi

  • Liiketoiminnan tavoitepositio ja toimintaa ohjaavat visio ja missio
  • Snellmanin strategiatarina, kuluttajalähtöiset kulmakivet ja ohjaavat periaatteet markkinoinnille ja tuotekehitykselle
  • Päivitetty näkemys uusista liiketoimintamahdollisuuksista
  • Kirkastettu näkemys kuluttajien arvojen ja tarpeiden muutoksesta.

 

Kuva: Snellmanin Lihanjalostus Oy

 


Haluatko kuulla lisää? Ota yhteyttä Jaakko Luomarantaan jaakko.luomaranta@noren.fi